Projekt
EduTest
Výzvy pro hodnocení znalostí:
Analytická podpora tvorby znalostních testů
Interaktivní nástroj pro střední školy
S ukázkovými daty
Aplikace obsahuje veřejně dostupná data z maturitních testů z českého jazyka a literatury, matematiky a angličtiny a předem nahraná data simulované, fiktivní střední školy s dvěma skupinami maturitních oborů. Je určena k demonstraci individualizovaných analýz a vizualizací dat konkrétní školy na pozadí ostatních škol v ČR. Nabízí detailní filtrování dat podle řady kritérií souhrnné vizualizace a analýzu silných a slabých stránek školy včetně textových interpretací.
S možností nahrání vlastních dat
Obdoba aplikace pro střední školy, která umožňuje nahrát vlastní data s výsledky maturitní zkoušky, která školy dostávají od Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání.
Interaktivní nástroj pro ZŠ
Interaktivní nástroj pro základní školy
Aplikace určená pro vizualizaci a analýzu dat z jednotné přijímací zkoušky z českého jazyka a matematiky na základě dat
ze školní zprávy zasílané základním školám Centrem pro zjišťování výsledků vzdělávání.
Pro tvůrce testů
Interaktivní nástroj pro základní školy
Aplikace umožňuje provádět psychometrické analýzy dat ze znalostních testů na bázi klasické teorie testů i teorie odpovědi na položku (IRT). Obsahuje volně dostupná data z maturitních testů z matematiky a z mezinárodního testu TIMSS 2015. Je základem pro vývoj dalších verzí nástroje.
Výsledky
Soubor postupů a nástrojů pro zkvalitnění tvorby znalostních testů pomocí psychometrických modelů
Soubor postupů a nástrojů umožňuje rychlé vyhodnocení dat ze znalostních testů včetně podrobné analýzy meziskupinových rozdílů, např. dle genderu či typu školy, a textové analýzy znění položek. Soubor se skládá z několika interaktivních modulů a interaktivních aplikací uzpůsobených pro různé typy analýz a z textových dokumentů popisujících funkce a možnosti využití interaktivních nástrojů. Kompletní soubor je přístupný také na odkazu https://edutest.cs.cas.cz/
EduTest Item Analysis
Interaktivní modul pro analýzu položkových dat z maturitních a přijímacích testů vytvářených Centrem pro zjišťování výsledků vzdělávání (CERMAT) je dostupný v sekci Modules interaktivní aplikace ShinyItemAnalysis. Do modulu je možné nahrát veřejně dostupná neagregovaná položková data z vybraného testu. K nim je dále nutné nahrát metadata (tabulku ve formátu .xlsx) popisující položky testu, která si uživatel musí připravit z veřejně dostupných testových zadání a klíčů správných řešení. Modul nabízí analýzy dat založené na klasické testové teorii i na teorii odpovědi na položku.
Otevřít popis metod a návod k použití
Otevřít ukázková metadata pro didaktický test k maturitě z matematiky 2019
EduTest Text Analysis
Interaktivní modul pro predikci obtížnosti položek z jejich textového zadání je dostupný v sekci Modules interaktivní aplikace ShinyItemAnalysis. Modul je určen k doplnění a zpřesnění expertních odhadů obtížnosti nově vytvářených položek na hodnocení čtení s porozuměním v testech z angličtiny jako cizího jazyka. Po zadání znění položky modul vypočítá řadu textových charakteristik a na jejich základě odhadne předpokládanou obtížnost položky. Kromě možnosti načtení vlastních dat modul nabízí i demonstraci dostupných analýz na třech ukázkových položkách, které jsou v něm již nahrány.
Otevřít modul
Otevřít popis metod a návod k použití
EduTest maturita
Interaktivní aplikace je určena k analýze výsledků žáků konkrétní střední školy v maturitních testech na pozadí výsledků ostatních škol v ČR. Nabízí detailní filtrování dat podle řady kritérií, souhrnné vizualizace a analýzu silných a slabých stránek školy včetně textových interpretací. Aplikace využívá veřejně dostupná celostátní neagregovaná položková data z maturitních testů z českého jazyka a literatury, anglického jazyka a matematiky. K nim si škola musí nahrát neveřejná data s výsledky svých žáků, která dostává od CERMATu. K demonstračním účelům byla vytvořena obdoba této aplikace, která obsahuje předem nahraná ukázková data simulované, fiktivní střední školy s dvěma skupinami maturitních oborů.
Otevřít aplikaci pro střední školy
Otevřít aplikaci s ukázkovými daty
Otevřít popis metod a návod k použití
EduTest JPZ
Interaktivní aplikace je určena k analýze a vizualizaci výsledků žáků konkrétní základní školy v jednotné přijímací zkoušce z českého jazyka a matematiky na pozadí výsledků ostatních žáků v ČR. Je obdobou výše uvedené aplikace EduTest maturita. Aplikace využívá veřejně dostupná celostátní neagregovaná položková data z jednotné přijímací zkoušky. K nim si škola musí nahrát neveřejná data s výsledky svých žáků, která dostává od CERMATu. Pro seznámení s aplikací je možné využít ukázková data fiktivní základní školy.
Otevřít aplikaci pro základní školy
Ukázková data
EduTest CAT
Aplikace založená na principech počítačového adaptivního testování je nástrojem k procvičování na testy s využitím sad úloh z předchozích let. V současné době obsahuje sady úloh z maturitních testů z matematiky z let 2019 a 2022. Díky názorným vizualizacím obsaženým přímo v hlavním uživatelském rozhraní může aplikace kromě vlastního procvičování sloužit také k demonstraci metod počítačového adaptivního testování. Pro vstup do aplikace je třeba zadat uživatelské jméno: catlogin1 a heslo: catpassword1.
Prezentace projektu na konferencích
Martinková, P., Hladká, A., & Netík, J. (2021, duben). Psychometrická analýza interaktivně a v R: Co je nového v ShinyItemAnalysis. Příspěvek prezentovaný na konferenci Psychologická diagnostika Brno, online. https://psychodiagnostika.fss.muni.cz/program/prispevky/id44
Martinková, P. (2021, červenec). Computational aspects of psychometrics taught with R and Shiny. Příspěvek prezentovaný na konferenci useR!2021, online.
Dlouhá, J., Štěpánek, L., & Martinková, P. (2022, červenec). Item difficulty prediction using computational psychometrics and linguistic algorithms. Poster prezentovaný na konferenci International Meeting of the Psychometric Society, Bologna, Itálie.
Martinková, P., Potužníková, E., & Vařejková, M. (2022, září). Repeated covariate equating to provide comparable scores from matura exam in case of non-equivalent groups. Příspěvek prezentovaný na konferenci European Conference on Educational Research, online.
https://eera-ecer.de/ecer-programmes/conference/27/contribution/53048/
Martinková, P., Potužníková, E., & Netík, J. (2022, září). Interaktivní nástroj pro podporu vyhodnocování dat ze standardizovaných testů. Příspěvek prezentovaný na 30. výroční konferenci České asociace pedagogického výzkumu, Babice. https://capv.cz/konference-capv-2022/
Štěpánek, L., & Netík, J. (2022, listopad). Testujeme testy. Přijímačky a maturity z pohledu psychometrie a data science. Prezentace projektu v rámci Týdne Akademie věd ČR, Praha. https://www.cs.cas.cz/news/2022-11-02-Den-otevrenych-dveri/cs
Netík, J., & Martinková, P. (2023, červenec). Enhancing Psychometrics with Interactive ShinyItemAnalysis Modules. Poster prezentovaný na konferenci EAM, Gent, Belgie. https://eam2023.ugent.be/
Vařejková, M., Martinková, P., & Potužníková, E. (2023, červenec). A simulation study of repeated covariate equating. Poster prezentovaný na konferenci EAM, Gent, Belgie. https://eam2023.ugent.be/
Štěpánek, L., Dlouhá, J. & Martinková, P. (2023, červenec). Machine-learning prediction of test item difficulty using item text wordings: Comparison of algorithms and domain experts‘ predictive performance. Příspěvek prezentovaný na konferenci EAM, Gent, Belgie. https://eam2023.ugent.be/
Martinková, P., Vařejková, M., & Potužníková, E. (2023, září). Obtaining comparable scores from multiple test forms in case of non-equivalent groups via repeated covariate equating. Příspěvek prezentovaný na konferenci FREMO, Oslo, Norsko. https://www.uv.uio.no/cemo/english/about/news-events-and-publications/events/conferences/fremo2023/
Martinková, P. (2023, listopad). Data science pro analýzu přijímacích a maturitních testů. Prezentace projektu v rámci Týdne Akademie věd ČR, Praha.
https://www.cs.cas.cz/news/2023-11-08-Den-otevrenych-dveri/cs