Projekt
EduTest

Výzvy pro hodnocení znalostí:
Analytická podpora tvorby znalostních testů

Navzdory rostoucímu významu znalostních testů v českém vzdělávacím systému nejsou dosud při zpracování testových dat dostatečně využívány moderní psychometrické metody. Důvodem může být jak jejich neznalost, tak vysoké nároky na odborné a softwarové kapacity. V rámci projektu byl vytvořen soubor postupů a nástrojů pro zkvalitnění tvorby znalostních testů, který zpřístupňuje moderní psychometrické metody institucím i odborné veřejnosti s cílem podpořit jejich využívání při zpracování výsledků proběhlých testů a tvorbě nových testů.

Soubor postupů a nástrojů pro zkvalitnění tvorby znalostních testů se skládá z několika interaktivních nástrojů, které jsou uzpůsobeny pro různé typy analýz, a z textových dokumentů, které popisují jednotlivé nástroje, jejich funkce, možnosti využití a na konkrétních příkladech demonstrují práci s nimi a interpretaci výsledků analýz.  Do interaktivních nástrojů jsou implementovány základní i pokročilé psychometrické metody včetně metod pro identifikaci problematických testových položek, pro detekci meziskupinových rozdílů, pro analýzu obtížnosti textu a pro počítačové adaptivní testování. Interaktivní nástroje obsahují ukázková data ze znalostních testů a současně umožňují nahrání a zpracování vlastních datových souborů.

V rámci projektu byly realizovány tyto aktivity:

  • vývoj souboru postupů a nástrojů pro zkvalitnění tvorby znalostních testů
  • průběžné schůzky se zástupci aplikačního garanta
  • participativní workshopy
  • prezentování průběžných výsledků na konferencích a webových stránkách projektu

Projekt byl ukončen 31. 12. 2023.